الثلاثاء، 7 أبريل 2009

بكرة أجمل م النهارده

كلمات: سيد حجابألحان: عمار الشريعيغناء: شادية
أما أنا يا ابني شفت لك امبارح حتة حلمأغرب من أغرب فيلمشُفت لك الديك بطاقية حمرا و جلابيةواقف بيكلّم شمس الصبحيةيا شموسة يا ام ضفاير دهبيةدهبِك فالصو.. قُصّيه و ارميهالشمس انكسفت خالصبقى لونها أصفر خالصزي لمونة من الدهب الخالصو انعصرت خالصو قالت له بصوتها الدهبيتقصد إيه؟قال لهالو سبتي السما و نرلتي السوقالناس حيبصوا لك من تحت لفوقو يقولواو دي تنفعنا بإيه؟لو كنتي جنيه كنت اشتري بيكي مصاصة و بالون اتنطط بيهلو كنتي جنيه أو حتى قرش نحاسمش كنتي بقيتي مفيدة لكل الناس؟فكرّت الشمس الدهبية شويةو قالت للديكإنت ولا فاهم حاجة يا ديكو عامل لي فكيكده لولايا عليكما كنت طلعت من البيضةو لا كنت اتعلّمت الغنا و المزازيكو لولايا على الناس و الدنياما كانتش الأيام البيضا تصبح بيضاولا كانت أرض الناس تولد فاكهةو سنابل و فاصولياو لا ورد ندوّبه في كلونياالديك المتكلّم .. بلّمو جري يا فكيك من غير ما يحيّي و لا يسلّمو صحيت و انا باصرخ و اتكلّمخدوا كل فلوسي .. ورق و دهب و نحاسو سيبوا لي الشمس يا ناسسيبوا لي الشمس يا ناسسيبوا لي الشمس يا ناسمن ورا ستارة اللياليشمس بكرة جايّة تانيإحنا شايفينِك تعالييا ام ضحكة برتقانيالعروسة الدهبيةجايّة و ف شفايفها وردةشمس بكرة جايّة جايّةبكرة أجمل م النهاردهشُفت يوم عصفورة نونولسه طالعة من أودتهاريشها كان مبلول و لونهلون غناها و صوصوتهاقمت قُلت ف عقل باليبقى دي جناحها يشيلها؟سِبتها و مشيت في حاليبعد مدة قلت آجي لهاقال لي واحد من جيرانهاياه دي طارت ليها مدةقلت معنى طيرانهابكرة أجمل م النهاردهشُفت مرة مهرة سمرانونو ماسكة ف ديل مامتهاقُلت بكرة حتبقى حرةتجري وحديها براحتهاعدى شهر و شهر تانيشُفتها فرسة جميلةتنطلق تجري ف ثوانيتقطع الرحلة الطويلةقمت قلت لها قولي ليليه بتجري يا مهرة شاردةقالت الريح بتنادي ليبكرة أجمل م النهاردهمن ورا ستارة اللياليشمس بكرة جايّة تانيإحنا شايفينِك تعالييا ام ضحكة برتقانيالعروسة الدهبيةجايّة و ف شفايفها وردةشمس بكرة جايّة جايّةبكرة أجمل م النهارده

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

من فضلك اترك تعليق